Waterput

Het dorpje Got Osimbo

waterput

Nieuwe waterput (in aanbouw)

In 2011 heeft de toenmalige voorzitter en oprichter van Stichting Tendo weer een bezoek gebracht aan Kenia. Tijdens dit bezoek heeft hij ook weer de hoogste berg van Kenia, Mount Kenia, beklommen samen met zijn vriendin Rebekka. Omdat ze tijdens hun bezoek voor een groot gedeelte konden verblijven bij Peter Ochiel thuis, wilden ze graag iets terug doen. Daarom hebben ze besloten om van de beklimming een sponsoractie te maken voor een waterput in Got Osimbo. Dat is het dorp waar Peter is geboren. Het is een afgelegen dorp in de buurt van Het Victoriameer in het westen van Kenia. De dorpsbewoners moesten ver lopen door een moeilijk toegankelijk gebied om water te halen. Dit water is ook nog van slechte kwaliteit. Door de aanleg van de waterput wordt nu water dmv een elektrische pomp diep uit de grond opgepompt. Het water is gecontroleerd door een laboratorium en van goede kwaliteit bevonden. De waterput is van groot belang voor de bewoners van Got Osimbo. De zware jerrycans waarmee het water tot voor kort moest worden vervoerd en door de vrouwen op het hoofd werden gedragen heeft in de loop der jaren voor veel gezondheidsproblemen gezorgd, zoals rugpijnen en borstproblemen.

De actie heeft  € 2095,50 opgebracht. Stichting Tendo heeft nog € 605,00 bijgedragen om het project af te ronden.